przejdź do treści

Warszawska metropolia filmowa


Warszawa od lat jest niekwestionowanym liderem pod względem liczby realizowanych krajowych produkcji filmowych. Nie inaczej sytuacja kształtowała się w 2016 roku. Zważywszy na to, że w regionie koncentruje się prawie 85% polskiego przemysłu filmowego, nie ma w tym nic dziwnego.

Rok 2016 był rokiem rekordowym w polskich kinach. Frekwencja całkowita wyniosła 52 mln widzów, a polskie filmy obejrzało 13 mln osób czyli 25% wszystkich biletów kinowych kupionych w 2016 roku to bilety na filmy rodzimych twórców. Premierowo w kinach pokazano 357 filmów, w tym 49 polskich. W czołówce krajowego box office’u znalazły się m.in. Pitbull. Niebezpieczne kobiety, który obejrzało ponad 2,7 mln widzów czy Planeta Singli z 1,9 mln widownią, oba realizowane w stolicy.

W minionym roku w Warszawie i okolicach zrealizowano kilkadziesiąt pełnometrażowych filmów fabularnych i seriali telewizyjnych, w tym m.in.: Człowieka z magicznym pudełkiem w reż. Bodo Koxa, Tarapaty Marty Karwowskiej, Sztukę kochania Marii Sadowskiej, Atak paniki Pawła Maślony, Pitbulla. Niebezpieczne kobiety Patryka Vegi, Po prostu przyjaźń Filipa Zylbera, Porady na zdrady Ryszarda Zatorskiego, Reakcję łańcuchową Jakuba Pączka, 53 wojny Ewy Bukowskiej, Dywizjon 303 Wiesława Saniewskiego i Denisa Delića, Wściekłość Michała Węgrzyna, Niewidzialne Pawła Sali, Konwój Macieja Żaka oraz seriale Wojenne dziewczyny (tytuł roboczy Morowe panny), Na noże, Pakt 2, Ślepnąc od świateł, Artyści, Belfer, Druga szansa, Niania w wielkim mieście, pilot serialu Kaprys losu czy zagraniczny program telewizyjny Perfect Vacation.

Odbyła się także część zdjęć do takich projektów jak: Jestem mordercą w reż. Macieja Pieprzycy, Fuga Agnieszki Smoczyńskiej, Kto napisze naszą historię Roberty Grossman, Kantor Jana Hryniaka, Sługi boże Mariusza Gawrysia, Szkoła uwodzenia Czesława M. Aleksandra Dembskiego, Czuwaj Roberta Glińskiego, Bikini Blue Jarosława Marszewskiego, Syn Królowej Śniegu Roberta Wichrowskiego, Volta Juliusza Machulskiego, Wyklęty Konrada Łęckiego, Serce miłości Łukasza Rondudy czy serial Belle Epoque. Plenery Warszawy i Mazowsza stanowiły także tło niezliczonych wideoklipów, filmów dokumentalnych i etiud szkolnych oraz niemalże 2000 reklam.

W 2016 roku warszawskie urzędy wydały łącznie blisko 500 zgód na realizację zdjęć na terenach publicznych Warszawy. W kolejnych latach spodziewany jest znaczny wzrost zainteresowania produkcji zagranicznych realizacją zdjęć w Polsce za sprawą zapowiadanych zachęt finansowych dla sektora audiowizualnego. Powstanie Polskiego Funduszu Audiowizualnego i wprowadzenie 25% zwrotu krajowych kosztów kwalifikowanych niewątpliwie poprawi konkurencyjność rynku polskiego na arenie międzynarodowej. Zapisz Zapisz
partnerzy serwisu
loga Unii Europejskiej